Oprogramowanie sklepu internetowego

Witam ponownie :). Dziś o wyborze oprogramowania do sklepu internetowego. Do tej pory kilkadziesiąt osób pytało mnie w mailach o to dlaczego mój wybór padł na IAI, a nie cokolwiek innego. Jednym odpisałem, innym kazałem czekać na notkę – doczekaliście się :).

Jeśli chodzi oprogramowanie to z racji tego, że na początku mojej zabawy z ehandlem nie przeznaczyłem nań żadnych sensownych środków finansowych, pierwsza wersja była mojego autorstwa. Była nieoptymalna, dziurawa i po prostu nie wygodna. Kiedy liczba zamówień rosła zaczynało być ciężko z ogarnianiem dostaw, realizacją zamówień itp., ale jakoś sobie radziliśmy. Po kilku miesiącach prowadzenia gustownej zapadła decyzja o starcie kolejnego sklepu. W tym momencie handel zaczynał odgrywać coraz ważniejszą rolę w moim biznesie i postanowiłem nowy sklep przygotować już bardziej profesjonalnie. Poszukiwania były długie i już wtedy trafiłem na IAI, ale nie pasowała mi comiesięczna opłata i brak możliwości grzebania w kodzie (w końcu po to się php uczyłem, żeby móc sobie czasem coś samemu szybko dorobić/przerobić). Inne systemy były albo za drogie, albo zbyt trudne w użytkowaniu, albo brakowało im czegoś czego ja potrzebowałem (np. zarządzanie rozmiarami i kolorami, albo obowiązkowo adresów seofriendly). Wtedy na forum merytorium trafiłem na post Krzyśka Gaudego informujący o jego nowym systemie do obsługi sklepu SunWeb. System okazał się uszyty praktycznie w 100% dla mnie :). Wdrożenie zostało szybko i sprawnie przeprowadzone i mogliśmy zacząć sprzedaż. Gdyby kapturek był moim jedynym sklepem to w tym miejscu notka by się kończyła. Sunweb jest według mnie najlepszym systemem do obsługi sklepu internetowego jeśli Twoja firma ma zamiar prowadzić tylko jeden sklep. Nie szukaj niczego innego, nie zastanawiaj się – po prostu kup :).

Problem zaczął się kiedy gustowna coraz bardziej się rozrastała, a niestety nadal działała na moim pseudo skrypcie. Mogłem po prostu kupić osobną licencję na Sunweb’a i postawić drugi sklep, ale to wiązało się z dwoma odrębnymi panelami do obsługi zamówień i biorąc pod uwagę fakt, że planowałem kolejne sklepy nie mogłem sobie pozwolić w przyszłości np. na sprzedaż przez 10 osobnych paneli. Dodatkowym problemem byłaby jeszcze aktualizacja bazy produktów. Bielizna erotyczna widnieje zarówno w gustownej jak i na kapturku. Gdybym miał 2 panele każdy nowy produkt musiałbym dodawać 2x. Naturalnie Krzysiek powiedział, że możemy przerobić Sunweba tak, aby baza produktów była wspólna, ale to zawsze byłaby przeróbka gotowego softu, która byłaby testowana na mnie i moich klientach :). Do tego w przyszłości takich przeróbek musielibyśmy zrobić dużo więcej. W tym momencie stwierdziłem, że konieczne będzie autorskie oprogramowanie. I kolejny problem :). Usługi kosztują, a napisanie sensownego softu do obsługi wielu sklepów to wydatek minimum 8-10 tyś zł dla freelancera (firma programistyczna weźmie kilka razy więcej). Wyjściem byłoby zatrudnienie programisty na etat, ale tu dochodzą koszty miejsca pracy itp. Zdesperowany zacząłem raz jeszcze przeglądać oferty gotowych systemów i zamówiłem sobie płytkę z prezentacją IAI. Całość zrobiła na mnie spore wrażenie, ale trochę przerażała ilość opcji i pozorna trudność w poruszaniu się po panelu administracyjnym. Mimo to postanowiłem zaryzykować. Rozwiązanie to kosztowało mnie sporo pieniędzy już na początku i do tego te comiesięczne opłaty, nie wspominając o tym, że za każdą pracę przy sklepie muszę płacić wg. cennika godzinowego odpowiedniego specjalisty. Efekt? 1-2 miesiące przyzwyczajania się i poznawania panelu, wyższe koszty stałe i… w sumie tyle minusów. Plusy? Wiele rzeczy zautomatyzowałem, aktualizacja i dodawanie produktów, realizacja zamówień – wszystko robię kilka razy szybciej niż wcześniej. Kilka tygodni temu przenieśliśmy w końcu kapturka i teraz jest naprawdę extra. Mogę drukować paragony z poziomu przeglądarki co znacznie przyspieszyło realizację zamówień (wcześniej były wystawiane przez mikrosubiekta). Na chwilę obecną wystąpiliśmy do poczty o przyznanie puli numerów na paczki i w IAI mamy automatyczną obsługę takiej „zabawy” – wszystkie druki do zamówienia będą się ładnie drukowały. Ale najlepsze jest to, że na chwilę obecną są w panelu już 4 sklepy i wszystko mogę robić z jednego miejsca bez konieczności logowania się w 4 miejscach. Jeśli Twoja firma prowadzi/ma zamiar prowadzić wiele sklepów internetowych to nie zastanawiaj się tylko idź do IAI :).  No i jest jeszcze jeden plus – dzięki IAI poznałem świetną osobę, która szczerze tej firmy nienawidzi ;).  Skontaktował się ze mną, aby podyskutować o tym systemie i tak już został ;).

Podsumowując:

– SubWeb – idealny system jeśli chcesz zapłacić raz a dobrze i jeśli chcesz prowadzić tylko 1 sklep.

– IAI – jeśli tylko chce prowadzić więcej niż 1 sklep i nie chcesz wydawać fortuny na autorskie oprogramowanie to jest to wyjście zdecydowanie dla Ciebie :).

Jeśli macie jakieś pytania dotyczące tego tematu to piszcie w komentarzach i postaram się na bieżąco odpowiadać.

6 komentarzy do “Oprogramowanie sklepu internetowego”

  1. Z tesci tego artu wynika ze liczysz sie z kasa i zaczynales raczej od zera. Skad wiec masz tyle towaru, to by kosztowalo milony zlotych?
    Masz to u siebie na miejscu? Czy moze dostajesz wykaz towaru (z hurtowni) a ten chwalony IAI sam generuje z tego stronki, a hurtownia wysysla za Ciebie prosto do klienta?

    Odpowiedz
  2. a co autor myśli o rozpoczynani swoje przygody z handlem na darmowym oprogramowaniu. mam na mysli tu skrypty Zen Cart, CRE Loaded, PrestaShop oraz Magneto

    Odpowiedz

Dodaj komentarz